ΠAΛIMΨHΣTO BIAΣ

Παλίμψηστο βίας

28 Ελληνες και ξένοι καλλιτέχνες μετέχουν στην έκθεση «Βία» (?) στον Ελληνικό Κόσμο (Πειραιώς 260, είσοδος Δ)

Του ΓΙΑΝΝΗ Ε. ΣΤΑΜΟΥ

Βία αδιόρατη και απροκάλυπτη, συλλογική και ατομική, ψυχολογική και άμεσα σωματική. Πράξεις που εγκιβωτίζονται από τα βάθη του χρόνου και κρίνονται απότοκες ενστικτωδών λειτουργιών και κάποιες άλλες που περνούν από τη χοάνη του «ανθρώπινου πολιτισμού» και λαμβάνουν ποικίλες μεταμορφώσεις. Βία χωρίς τόπο και χρόνο και μορφές βίας που εντάσσονται στην πνευματική ένδεια της σύγχρονης Ελλάδας.

John Baldessari από τη Συλλογή ΔασκαλόπουλουJohn Baldessari από τη Συλλογή ΔασκαλόπουλουΗ ομαδική έκθεση με τίτλο «Βία» (?) που πραγματοποιείται στον «Ελληνικό Κόσμο (Πειραιώς 260, Είσοδος Δ) με τη συμμετοχή 28 Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, αποτελεί ένα σκοτεινό παλίμψηστο ατομικής βίας που βρίσκει συνήθως καταφύγιο στη σκέπη μιας ψευδούς συλλογικότητας ή αντίστοιχης ιδεολογίας. Η εμπνεύστρια και επιμελήτρια της έκθεσης Μαρία Μαραγκού, με αφορμή όσα θλιβερά συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια, θέτει ένα ερώτημα που αποδίδει το παρόν, το παρελθόν και αποπειράται να προσεγγίσει το μέλλον. Είμαστε μπροστά σε έναν κύκλο βίας που ολοκληρώνεται, ή βιώνουμε απλά τα «προεόρτια» ενός νέου κύκλου;

Η έκθεση, που εκτείνεται σε δύο επίπεδα, μας φέρνει αντιμέτωπους με την αισθητική της εποχής μας και φωτίζει κυρίως την ανάπτυξη της συστημικής βίας που συνιστά πρωταρχικό παράγοντα στην κρίση του κοινοβουλευτισμού και της δημοκρατίας.

Τάσος ΒρεττόςΤάσος ΒρεττόςΦωτογραφίες, εγκαταστάσεις, ζωγραφική, προβολές και άλλες δημιουργίες συλλειτουργούν με το χώρο του παλαιού εργοστασίου, με τους ήχους, τις εικόνες και τους εξαιρετικούς φωτισμούς του Θεόδωρου Τερζόπουλου να συναρθρώνουν ένα περιβάλλον τρομώδους αλήθειας. Ανάμεσα σε αίθουσες έμπλεες φωτός και άλλες υποφωτισμένες από τις μηχανές προβολής, εντυπωσιάζουν οι χώροι όπου οι προβολείς τοποθετούνται από απόσταση και σε ανθρώπινο ύψος. Δέσμες δηλωτικές-αποκαλυπτικές, στις οποίες παρεμβάλλονται τα σώματα των επισκεπτών, που μετέχουν έτσι στον εικαστικό διάλογο των εκθεμάτων.

Μεταξύ των 27 έργων τέχνης συμπεριλαμβάνονται τρία από τη Συλλογή Δασκαλόπουλου (Doris Salcedo, John Baldessari, Sarah Lucas) με τη γλυπτική εγκατάσταση της Doris Salcedo να τραβά δικαιολογημένα τα βλέμματα των περισσότερων επισκεπτών. Στην εγκατάστασή της με τίτλο «Atrabiliarios», η Κολομβιανή καλλιτέχνις τοποθετεί σε συνεχόμενα κοιλώματα στον τοίχο φθαρμένα υποδήματα που, πίσω από διάφανο δέρμα και με εμφανείς ραφές από χειρουργικό νήμα, συνιστούν έναν πομπό και δέκτη βίας. Μια κραυγή διαμαρτυρίας για τους «εξαφανισμένους» του δικτατορικού καθεστώτος της χώρας της. Ενα έργο τέχνης που «επικοινωνεί» με τα υπόλοιπα στο χώρο και επιφορτίζει την οικουμενική του διάσταση. Ξεχωρίσαμε επίσης το έργο της Ευγενίας Αποστόλου, όπου η βία εκφράζεται με τις αλλεπάλληλες και εν συνεχεία αποκολλημένες από τον καμβά στρώσεις χρωμάτων, της Μαρίας Λοϊζίδου, όπου οι ηπιότερες, καθημερινές μορφές βίας δηλώνονται από μια ανυψωμένη επιφάνεια «χτισμένη» με χάρτινα τούβλα, καθώς και την οπτικοακουστική εγκατάσταση της Ρούλας Αναγνώστου με τίτλο «Τα σκουπίδια τραγουδάνε ακόμη», με ρακοσυλλέκτες σε χωματερές επί το έργον. Εκεί όπου το καταναλωτικό πρότυπο δείχνει την πραγματική του υφή, με τους πένητες δίπλα σε δυσθεώρητους όγκους να δημιουργούν σαφείς κοινωνικούς συσχετισμούς. «Ελληνικά» καφκική η Βίκυ Γεωργιοπούλου με το έργο της «Μια θέση στο Δημόσιο», όπου επίσημα έγγραφα Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «κοσμούνται» από χυμένους καφέδες, έντομα και χάπια, παρουσιάζοντας γλαφυρά το χάος της ελληνικής γραφειοκρατίας και τις νοσηρές προσδοκίες των Νεοελλήνων για μια θέση στο ετοιμοθάνατο Δημόσιο.

Δήμητρα Ιωάννου

Δήμητρα Ιωάννου

Aναδημοσίευση από την ιστοσελίδα της Eλευθεροτυπίας, http://www.enet.gr/?i=news.el.texnes–politismos&id=395683 (φανταστείτε τη φωτογραφία οριζόντια αντί για κάθετη που εμφανίζεται στο δημοσίευμα).

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s